Kelemahan
e-dagang adalah dari segi faktor keselamatan, tidak sesuai bagi semua jenis
perkhidmatan, kesahihan kewujudan syarikat, penguatkuasaan undang-undang dan
beberapa masalah lain (Zakaria & Yatim, 2007) .
Halangan
dan cabaran yang dihadapi dalam perniagaan menggunakan model e-dagang adalah
kurangnya pengetahuan dan pendedahan berkenaan praktik e-dagang, serta kurang
kepercayaan dan keyakinan di kalangan pelanggan. Transaksi e-dagang pula dibuat
menerusi pihak ketiga iatu bank, syarikat kewangan, pengeluar kad kredit dan
badan persijilan (Zakaria & Yatim, 2007) .
Terdapat juga beberapa cabaran apabila
menceburkan diri dalam e-dagang, antaranya ialah peniaga terpaksa menghadapi pelbagai
kerenah pelanggan. Sebagai contohnya, walaupun Malaysia semakin meningkat maju,
terdapat banyak lagi anggota masyarakat yang tidak mahir menggunakan teknologi
maklumat. Peniaga juga terpaksa bersabar dengan kerenah pelanggan yang sering
tidak berpuas hati dengan produk yang dipasarkan atas alasan hanya membuat
pilihan melalui iklan dalam Internet sahaja. Keadaan ini juga memberikan impak
kepada peniaga yang terpaksa mengeluarkan kos yang lebih tinggi untuk
menghantar barang yang lain itu semula demi kepuasan pengguna. Selain itu,
terdapat juga pengguna yang terlalu cerewet dan menyusahkan peniaga atau
usahawan Internet. Keadaan ini berlaku kepada peniaga yang mengamalkan konsep
bayar, terima dan guna iaitu pembeli terpaksa membayar harga barangan tersebut
terlebih dahulu sebelum menghantar barangan. Kajian lepas juga mendapati isu
keselamatajn merupakan isu utama dalam menghalang penggunaan E-dagang. Bukan
sahaja merupakan faktor utama di negara membangun tetapi juga di negara maju.
Faktor lain seperti ketidakpastian tentang jaminan kualiti produk, kesukaran
untuk mencari maklumat isu privasi dan penyalahgunaan maklumat peribadi,masa
pencapaian laman sesawang yang lama dan masalah penghantaran barangan (Ward & Lee, 2000) , (Othman, 2003) .
Di samping itu, pengguna atau pelanggan
juga perlu berhati-hati kerana pelbagai risiko juga perlu dihadapi oleh
peniaga. Risiko yang dimaksudkan itu, seperti produk atau perkhidmatan yang
dipasarkan hanya indah khabar daripada rupa, contohnya bagi sesetengah produk,
terutamanya makanan dan produk kesihatan. Hal ini demikian kerana ditakuti
produk tersebut berbahaya untuk kesihatan pengguna. Dalam sektor pelancongan
pula, kebanyakan pelanggan membuat aduan bahawa tempat-tempat percutian yang
telah ditempah melalui iklan dalam Internet tidak secantik mana, seperti mana
yang ditunjukkan melalui iklan dalam Internet. Keadaan ini bukan sahaja
menjejaskan ekonomi negara lebih-lebih lagi dalam sektor pelancongan, malah mendapat
tanggapan negatif daripada pelancong asing yang kebanyakannya tertipu dengan
pihak yang tidak bertanggungjawab dan hanya mementingkan keuntungan tanpa
mengira kepuasan dan keselesaan pelanggan.
Hasil kajian oleh (Hassa & Ahmad,
2005)
menunjukkan bahawa undang-undang di Malaysia masih belum mencukupi untuk
melindungi pengguna di Malaysia yang berurusniaga secara elektronik.
Undang-undang yang konvensional terpaksa digunakan untuk disesuaikan dengan
perdagangan elektronik atas alasan bahawa undang-undang konvensional tersebut
tidak dengan secara nyata melarang ia diguna-pakai kepada perdagangan
elektronik.
Masalah utama yang dihadapi oleh
Mahkamah ialah isu pembuktian. Bagaimanakah kontrak e-dagang ini dibuktikan di
mahkamah? Beberapa undang-undang harus diperkenal dan dikuatkuasa segera,
misalnya Akta Transaksi Dagangan Elektronik. Begitu juga Akta Perlindungan
Pengguna 1999 juga perlu diperluaskan pemakaiannya kepada e-dagang. Daripada
kaji selidik yang dijalankan ternyata yang ramai pengguna tidak mengambil
tindakan undang-undang apabila menghadapi masalah dalam transaski e-dagang.
Mereka lebih banyak menghubungi syarikat penjual atau berdiam diri.
Kurangnya kisah kejayaan oleh syarikat ‘click and mortar’ telah dikenalpasti
sebagai alasan mengapa perniagaan tradisional enggan untuk memulakan pelaburan
di dalam E-dagang. Di dalam kajian mengenai rangsangan E-Dagang dan amalan di
antara Industri Kecil dan Sederhana (IKS) di Malaysia, (Ainin & Noor Ismawati, 2003) memberikan sokongan
empirikal di mana 79 peratus daripada responden mengatakan "tidak banyak
kisah kejayaan E-Dagang" sebagai penghalang utama untuk mengaplikasi
E-Dagang, diikuti dengan "tidak mempunyai pengetahuan dalam E-Dagang"
(72.6 peratus), "akses internet rendah di antara pembeli" (72.2
peratus), dan "kurangnya pengetahuan tentang potensi E-Dagang" (69.6
peratus).
Kita
boleh melihat perkembangan penggunaan E-dagang di Malaysia semakin memberangsangkan.
Ledakan maklumat telah menyebabkan wujudnya e-dagang iaitu proses pembelian dan
penjualan yang disokong oleh kaedah elektronik. Urusniaga berlaku dalam
“pasaran elektronik”. Pertumbuhan perniagaan melalui e-dagang ini telah
menggalakkan organisasi di seluruh dunia mengintegrasikan sistem ini ke dalam
sistem perdagangan mereka sama ada secara dalaman dan luaran. Apabila sesebuah
firma bercadang untuk membangunkan sesuatu laman sawang di internet, ia bukan
sahaja beroperasi dalam kawasan tempatan tetapi melangkau satu pasaran yang
lebih luas iaitu pasaran global (Zugelder, Flaherty, & Johnson, 2000) .
Melalui
internet, segala sempadan tradisi akan hilang dan membolehkan sesiapa sahaja
melawati laman sawang pada bila-bila masa. Internet menawarkan peluang kepada
syarikat yang ingin memasarkan produk di pasaran antarabangsa (Cronin, 1996)
dengan memudahkan dokumentasi mengenai produk bagi tujuan ekspot, akses kepada
penyelidikan pasaran yang rendah kosnya, memperbaiki pengetahuan mengenai
pasaran antarabangsa dan kos komunikasi yang lebih murah (Hamill, 1997) . Bagaimanapun di Asia, penggunaan
e-dagang masih berada di tahap yang rendah. Walau bagaimanapun e-dagang atas
talian telah berkembang dengan pesat di Asia kerana (1) bilangan orang Asia
yang mempunyai kad kredit amat kecil; (2) lebih suka kepada urus niaga secara
bersemuka dengan peruncit yang mana bilangan peruncit kecil amat banyak di Asia
dan (3) bank di Asia belum mempunyai kepercayaan terhadap urus niaga secara
atas talian (Economist, 17 April 1997) .
Kajian
lepas juga membuktikan bahawa terdapat beberapa faktor utama yang mendorong penggunaan
E-dagang. Antaranya adalah kemudahan untuk membuat perbandingan harga, membuat
transaksi E-dagang pada bila-bila masa, tidak memerlukan perjalanan ke kedai
ataupun bank untuk membeli baranga ataupun membuat urusan perbankan, membeli
produk yang jauh dari tempat tinggal dan memberi lebih banyak pilihan dari segi
kualiti dan jenis produk. Selain daripada itu, faktor sosio-ekonomi, tahap
pendidikan dan pengalaman internet pengguna E-dangan dan tahap kelajuan capaian
internet juga merupakan faktor yang signifikan dalam mempengaruhi penggunaan
E-dagang (Othman, 2003) .
Peningkatan
kemajuan teknologi maklumat dan dengan kewujudan internet, satu peluang baru
telah muncul dalam perniagaan iatu perniagaan E-dagang. E-dagang adalah model
perniagaan yang memanfaatkan kelebihan teknologi maklumat dan internet untuk
beroperasi. Perkembangan yang pesat dalam bidang
teknologi maklumat terutama dalam perkembangan internet telah
membawa kepada penggunaan menyeluruh eletronik(e) dalam bidang urusan
harian seperti e-niaga, e-kerajaan dan termasuk juga e-dagang.
Electronic Commerce
atau lazimnya dikenali sebagai e-dagang, adalah merujuk kepada pembelian dan
penjualan barangan dan perkhidmatan pada internet. Antara kelebihan perniagaan
menggunakan E-dagang melalui perspektif pengguna dan peniaga adalah kos rendah,
berhubungan terus dengan pelanggan, mudah melakukan perubahan dan mempunyai
pasaran yang amat luas merentasi sempadan Negara. Dari segi pengguna
pula,E-dagang bermanfaat kerana banyak pilihan, kos yang rendah, menjimatkan
masa, boleh membuat perbandingan pilihan yang tepat.
e-dagang
walaupun berkembang dengan pesat, namun terdapat beberapa faktor yang menjadi
cabaran dan halangan. Antara faktor tersebut adalah Kelemahan e-dagang adalah dari segi faktor
keselamatan, tidak sesuai bagi semua jenis perkhidmatan, kesahihan kewujudan
syarikat, penguatkuasaan undang-undang. Pendedahan yang kurang terhadap
pengguna menyebabkan pengguna rasa ragu-ragu dan tidak yakin semasa menjalankan
urusniaga dalam e-dagang. Kurangnya cerita tentang kejayaan organisasi yang
telah berjaya dalam e-dagang menyebabkan motivasi organisasi lain rendah untuk
menceburkan diri dalam e-dagang.
Namun
begitu, di sebalik cabaran yang dihadapi dalam perniagaan e-dagang ini,
e-dagang semakin diterima dan berkembang dengan maju. Antara salah satu faktor
perkembangan berkenaan dalam Negara Malaysia adalah akses kepada internet
semakin tinggi. Pengguna lebih mudah terdedah kepada e-dagang. Internet
menawarkan peluang kepada syarikat yang ingin memasarkan produk di pasaran
antarabangsa.
No comments:
Post a Comment