Kelebihan atau kebaikan perniagaan perlu dilihat dari dua
sudut iaitu sudut peniaga dan pengguna.
Dengan menggunakan e-dagang, dapat menghapuskan atau
mengurangkan kos sewaan gudang, insuran, sewaan, kawalan serta lain-lain kos
yang berkait dengan kos penyimpanan dalam transaksi pemindahan barangan atau
perkhidmatan berlaku.
Peniaga dapat berhubung terus dengan pelanggan bukan
sekadar mendapat maklumat balas secara terus tanpa melibatkan pihak ketiga
tetapi juga cepat dan secara talian terus(on-line). Dengan itu dapat membaiki
segala kelemahan dengan segera. Ini mempercepatkan dalam melakukan perubahan
terhadap polisi dan strategi.
Perubahan dari segi bentuk pengiklanan, harga serta
lain-lain perkara yang bagi menyesuaikan dengan keluaran baru yang bersesuaian
dengan keadaan semasa dapat serta memenuhi kehendak pelanggan, mudah dan cepat
sampai ke sasaran.
Melalui e-dagang yang menggunakan internet, peluang untuk
mengiklan dan memasarkan barangan atau perkhidmatan tanpa sempadan dapat
dilakukan.
Pengguna mempunyai banyak pilihan dan dapat membuat
perbandingan daripada segi harga, kualiti dan juga perkhidmatan. Dengan itu
pelanggan dapat membuat pilihan yang tepat dan dapat memenuhi kehendak mereka
pada kadar yang lebih tinggi (Carm, 2000) .
Pembelian melalui e-dagang dapat menjimatkan masa,
perjalanan serta dapat menganalisis barangan atau perkhidmatan dengan tidak
perlu membuat pergi ke kedai atau kilang berkenaan, Cuma sekadar membuat
rayauan di internet dan seterusnya membuat pesanan jika perlu.
Pembeli dapat terus membeli dengan pembekal dan tiada atau
mengurangkan melibatkan orang tengah. Ketiadaan penglibatan orang tengah
pastinya tidak akan menyebabkan tambah kos atau komisen serta upah tambah yang
terlibat.
Pembeli dapat membuat perbandingan harga atau perubahan
spesifikasi dengan cepat dan dapat mengelakkan daripada dieksplotasikan oleh
penjual berkait dengan “permainan” harga murah dengan mengurangkan item
pada tawaran terdahulu. Ini dapat dibuat perbandingan jika tawaran
terdahulu telah di simpan (save)
terlebih dahulu (Carm, 2000) .
E-dagang memberikan kelebihan iaitu urusan
jual beli dapat dijalankan dengan lebih mudah dan cepat di samping menjimatkan
kos. Hal ini demikian kerana, pihak peniaga tidak perlu mempromosikan produk
mereka di luar seperti mengadakan promosi di tepi-tepi jalan, pasar raya dan
tempat-tempat awam yang lain. Para peniaga juga boleh membuat promosi dengan
mudah iaitu mengiklankan setiap produk mereka dengan menggunakan kemudahan
Internet. Kerja-kerja promosi bukan sahaja dapat dijalankan dengan mudah,
malahan kosnya juga dapat dikurangkan, antaranya kos pengangkutan dan tenaga
kerja dalam aktiviti promosi. Keadaan ini turut memudahkan pelanggan dalam
urusan pembelian barang. Pelanggan tidak perlu membuang masa untuk membuat
tempahan di kedai malah boleh membuat tempahan melalui Internet sahaja.
Di samping itu, e-dagang juga dapat
meluaskan pasaran di serata dunia. Sebagai contohnya, produk Malaysia seperti
pencuci muka berjenama murah bukan sahaja tertumpu di dalam negara sahaja,
malah boleh meluaskan pasarannya ke luar negara juga seperti Indonesia, Filipina,
Singapura, India, mahupun Amerika Syarikat. Penjualan barang di luar negara
bukan sahaja memperkenalkan jenama produk Malaysia, malah memberi keuntungan
besar di samping meningkatkan ekonomi negara. Hal ini berikutan wujudnya
pertukaran mata wang asing dalam aktiviti jual beli antara Malaysia dengan
negara luar mula berminat terhadap barangan dari Malaysia dan mula menyebarkan
berita tersebut kepada rakan-rakan mereka.
Selain itu, e-dagang juga memberikan
impak kepada ekonomi negara, lebih-lebih lagi dari aspek pelancongan. Dalam
sektor pelancongan, kebiasaannya setiap hotel dan pusat pelancongan akan
menjual produk pelancongan mereka iaitu dengan membuat promosi mereka melalui
Internet supaya pasaran akan lebih luas sehingga ke luar negara. Keadaan ini
dapat menarik pelancong yang lebih banyak untuk datang dan bercuti ke Malaysia.
Pendapatan negara melalui pertukaran mata wang asing bukan sahaja meningkat,
malah persaingan antara negara maju yang lain juga dapat diatasi. Keadaan ini
menunjukkan bahawa negara Malaysia juga mampu memberikan saingan yang hebat
dalam sektor pelancongan melalui penggunaan alatan yang canggih dan
berteknologi tinggi.
Sejak pertengahan 1990-an, global
e-dagang telah berkembang pesat; berdasarkan pada industri menganggarkan
beberapa trilion dolar yang ditukar setiap tahun melalui web. Penduduk talian
global juga meningkat dengan ketara dan pada tahun 2012, (Jupiter research, 2008) menganggarkan bahawa
akan ada 1.8 bilion pengguna internet di seluruh dunia. Pertumbuhan tertinggi
dalam penggunaan internet dijangka di negara-negara seperti China, India, Rusia
dan Brazil. Menurut Internet World Stats pada 2008, Amerika Utara hanya
mewakili 17.5 peratus daripada pengguna internet global. Asia kini mempunyai
bilangan terbesar pengguna internet, iaitu hampir 37 peratus daripada penduduk
dalam talian global, diikuti oleh Eropah dengan 27 peratus (Internet World Stats, 2008) . Menjelang akhir
tahun 2010, AS runcit e-dagang akan menjadi kira-kira $ 182.500.000.000 (Grau, US Retail E-Commerce:
Slower But Still Steady Growth, 2008) . Sebaliknya, Eropah
B2C e-dagang dijangka mencecah hampir $ 234.000.000.000 oleh 2010 (Grau, Europe Retail
E-Commerce: Spotlight on the UK, Germany and France, 2006) . Menurut anggaran e-Dagang,
dengan 2010 bahagian pasaran British akan jatuh kepada 44.5% sebagai Perancis
dan Jerman itu meningkatkan jualan dalam talian mereka. Asia juga akan
menyaksikan pertumbuhan yang ketara dalam B2C e-dagang dengan 23.3 peratus
kadar pertumbuhan tahunan mencecah hampir $ 168.700.000.000 pada tahun 2011].
Jepun dan Korea Selatan kini menerajui jualan B2C e-dagang di Asia tetapi pada
2011 mereka akan diambil alih oleh China dan India (Grau,
Asia-Pacific B2C E-Commerce: Focus on China and India, 2008) . Dari angka-angka
ini, ia adalah jelas bahawa e-dagang kini merupakan fenomena global yang telah
memulakan besar revolusi perniagaan dan yang telah memberi kesan kepada proses
globalisasi pesat (Cyr & Lew, 2003) .
a.
Strategi
Global: adalah lebih lazim di kalangan syarikat-syarikat dalam
industri-industri di mana kuasa-kuasa integrasi global yang kuat dan permintaan
untuk responsif tempatan lemah. Syarikat mempunyai operasi pengurusan berpusat
yang kuat dengan semua keputusan yang dibuat di ibu pejabat dan anak-anak
syarikat mengambil pesanan dan mengikuti arahan pusat. Oleh itu, dalam industri
seperti keperluan untuk responsif tempatan adalah minimum dan tumpuan dapat diberikan
kepada keseragaman campuran pemasaran dan skala ekonomi. Industri seperti
perlombongan, peralatan berat, pembinaan dan lain-lain adalah contoh dalam
kategori ini.
b.
Strategi
Multinational: lebih lazim dalam industri di mana kuasa-kuasa integrasi global
yang lemah dan permintaan untuk responsif tempatan adalah kukuh. Syarikat di
bawah sektor industri seperti ini cenderung mempunyai operasi serantau yang
agak autonomi dan hampir tidak berpusat bagi meningkatkan kepekaan terhadap
perbezaan kalangan negara-negara di mana pertubuhan-pertubuhan ini beroperasi.
Contoh industri itu termasuk minuman, makanan, barang rumah dan lain-lain
c.
Strategi
International: adalah lazim di kalangan industri di mana kedua-dua pasukan
integrasi global dan tempatan responsif lemah. Dalam industri ini, syarikat
mempunyai operasi serantau yang agak autonomi (Dan dengan itu tidak berpusat). Pengantarabangsaan
syarikat-syarikat itu berjaya bergantung kepada pemindahan pengetahuan dan
kepakaran di kalangan anak-anak syarikat di luar negara bagi meningkatkan
kepekaan mereka kepada perbezaan antara negara-negara di mana
pertubuhan-pertubuhan ini beroperasi. Industri-industri berikut strategi ini
termasuk, tekstil, kertas, percetakan dan penerbitan.
d.
Strategi
Transnational: adalah lazim di kalangan industri di mana kedua-dua pasukan
integrasi global dan tempatan responsif kuat. Bagi syarikat-syarikat dalam
industri yang dinamik dan global seperti itu, ia adalah sukar untuk berjaya
dengan keupayaan strategik yang agak uni-dimensi yang menekankan kecekapan sahaja,
responsif, atau pembelajaran Sebaliknya, strategi yang berjaya mesti mencapai
ketiga-tiga matlamat pada masa yang sama. Oleh itu, syarikat-syarikat itu
menggunakan gabungan piawaian dan penyetempatan dengan terbaik peluang global
leverage. Mereka memanfaatkan maklumat global dan keupayaan organisasi dan
menyimpannya secara berpusat untuk penempatan global. Oleh itu, peranan
pemusatan bukan untuk mengawal atau memberi arahan kepada anak-anak tetapi
untuk memperkemaskan proses organisasi untuk Berfikir secara global dan
bertindak setempat. Contoh industri seperti farmaseutikal, kereta, komputer dan
lain-lain.
No comments:
Post a Comment