Friday, 2 December 2016

Kepentingan

Kelebihan atau kebaikan perniagaan perlu dilihat dari dua sudut iaitu sudut peniaga dan pengguna.
Dengan menggunakan e-dagang, dapat menghapuskan atau mengurangkan kos sewaan gudang, insuran, sewaan, kawalan serta lain-lain kos yang berkait dengan kos penyimpanan dalam transaksi pemindahan barangan atau perkhidmatan berlaku.
Peniaga dapat berhubung terus dengan pelanggan bukan sekadar mendapat maklumat balas secara terus tanpa melibatkan pihak ketiga tetapi juga cepat dan secara talian terus(on-line). Dengan itu dapat membaiki segala kelemahan dengan segera. Ini mempercepatkan dalam melakukan perubahan terhadap  polisi dan strategi.
Perubahan dari segi bentuk pengiklanan, harga serta lain-lain perkara yang bagi menyesuaikan dengan keluaran baru yang bersesuaian dengan keadaan semasa dapat serta memenuhi kehendak pelanggan, mudah dan cepat sampai ke sasaran. 
Melalui e-dagang yang menggunakan internet, peluang untuk mengiklan dan memasarkan barangan atau perkhidmatan tanpa sempadan dapat dilakukan.
Pengguna mempunyai banyak pilihan dan dapat membuat perbandingan daripada segi harga, kualiti dan juga perkhidmatan. Dengan itu pelanggan dapat membuat pilihan yang tepat dan dapat memenuhi kehendak mereka pada kadar yang lebih tinggi (Carm, 2000).
Pembelian melalui e-dagang dapat menjimatkan masa, perjalanan serta dapat menganalisis barangan atau perkhidmatan dengan tidak perlu membuat pergi ke kedai atau kilang berkenaan, Cuma sekadar membuat rayauan di internet dan seterusnya membuat pesanan jika perlu.
Pembeli dapat terus membeli dengan pembekal dan tiada atau mengurangkan melibatkan orang tengah. Ketiadaan penglibatan orang tengah pastinya tidak akan menyebabkan tambah kos atau komisen serta upah tambah yang terlibat.
Pembeli dapat membuat perbandingan harga atau perubahan spesifikasi dengan cepat dan dapat mengelakkan daripada dieksplotasikan oleh penjual berkait dengan “permainan” harga murah dengan mengurangkan  item pada tawaran terdahulu. Ini dapat  dibuat perbandingan jika tawaran terdahulu telah di simpan (save) terlebih dahulu (Carm, 2000). 
E-dagang memberikan kelebihan iaitu urusan jual beli dapat dijalankan dengan lebih mudah dan cepat di samping menjimatkan kos. Hal ini demikian kerana, pihak peniaga tidak perlu mempromosikan produk mereka di luar seperti mengadakan promosi di tepi-tepi jalan, pasar raya dan tempat-tempat awam yang lain. Para peniaga juga boleh membuat promosi dengan mudah iaitu mengiklankan setiap produk mereka dengan menggunakan kemudahan Internet. Kerja-kerja promosi bukan sahaja dapat dijalankan dengan mudah, malahan kosnya juga dapat dikurangkan, antaranya kos pengangkutan dan tenaga kerja dalam aktiviti promosi. Keadaan ini turut memudahkan pelanggan dalam urusan pembelian barang. Pelanggan tidak perlu membuang masa untuk membuat tempahan di kedai malah boleh membuat tempahan melalui Internet sahaja.
Di samping itu, e-dagang juga dapat meluaskan pasaran di serata dunia. Sebagai contohnya, produk Malaysia seperti pencuci muka berjenama murah bukan sahaja tertumpu di dalam negara sahaja, malah boleh meluaskan pasarannya ke luar negara juga seperti Indonesia, Filipina, Singapura, India, mahupun Amerika Syarikat. Penjualan barang di luar negara bukan sahaja memperkenalkan jenama produk Malaysia, malah memberi keuntungan besar di samping meningkatkan ekonomi negara. Hal ini berikutan wujudnya pertukaran mata wang asing dalam aktiviti jual beli antara Malaysia dengan negara luar mula berminat terhadap barangan dari Malaysia dan mula menyebarkan berita tersebut kepada rakan-rakan mereka.
Selain itu, e-dagang juga memberikan impak kepada ekonomi negara, lebih-lebih lagi dari aspek pelancongan. Dalam sektor pelancongan, kebiasaannya setiap hotel dan pusat pelancongan akan menjual produk pelancongan mereka iaitu dengan membuat promosi mereka melalui Internet supaya pasaran akan lebih luas sehingga ke luar negara. Keadaan ini dapat menarik pelancong yang lebih banyak untuk datang dan bercuti ke Malaysia. Pendapatan negara melalui pertukaran mata wang asing bukan sahaja meningkat, malah persaingan antara negara maju yang lain juga dapat diatasi. Keadaan ini menunjukkan bahawa negara Malaysia juga mampu memberikan saingan yang hebat dalam sektor pelancongan melalui penggunaan alatan yang canggih dan berteknologi tinggi.



Sejak pertengahan 1990-an, global e-dagang telah berkembang pesat; berdasarkan pada industri menganggarkan beberapa trilion dolar yang ditukar setiap tahun melalui web. Penduduk talian global juga meningkat dengan ketara dan pada tahun 2012, (Jupiter research, 2008) menganggarkan bahawa akan ada 1.8 bilion pengguna internet di seluruh dunia. Pertumbuhan tertinggi dalam penggunaan internet dijangka di negara-negara seperti China, India, Rusia dan Brazil. Menurut Internet World Stats pada 2008, Amerika Utara hanya mewakili 17.5 peratus daripada pengguna internet global. Asia kini mempunyai bilangan terbesar pengguna internet, iaitu hampir 37 peratus daripada penduduk dalam talian global, diikuti oleh Eropah dengan 27 peratus (Internet World Stats, 2008). Menjelang akhir tahun 2010, AS runcit e-dagang akan menjadi kira-kira $ 182.500.000.000 (Grau, US Retail E-Commerce: Slower But Still Steady Growth, 2008). Sebaliknya, Eropah B2C e-dagang dijangka mencecah hampir $ 234.000.000.000 oleh 2010 (Grau, Europe Retail E-Commerce: Spotlight on the UK, Germany and France, 2006). Menurut anggaran e-Dagang, dengan 2010 bahagian pasaran British akan jatuh kepada 44.5% sebagai Perancis dan Jerman itu meningkatkan jualan dalam talian mereka. Asia juga akan menyaksikan pertumbuhan yang ketara dalam B2C e-dagang dengan 23.3 peratus kadar pertumbuhan tahunan mencecah hampir $ 168.700.000.000 pada tahun 2011]. Jepun dan Korea Selatan kini menerajui jualan B2C e-dagang di Asia tetapi pada 2011 mereka akan diambil alih oleh China dan India (Grau, Asia-Pacific B2C E-Commerce: Focus on China and India, 2008). Dari angka-angka ini, ia adalah jelas bahawa e-dagang kini merupakan fenomena global yang telah memulakan besar revolusi perniagaan dan yang telah memberi kesan kepada proses globalisasi pesat (Cyr & Lew, 2003).
(Bartlett & Goshal, 1987) mencadangkan empat strategi yang berbeza bahawa syarikat-syarikat perlu menggunakan bergantung kepada jenis persekitaran industri mereka beroperasi dan setakat mana tuntutan persekitaran piawaian (integrasi global) atau penyetempatan (responsif tempatan). Empat strategi tersebut ialah:
a.       Strategi Global: adalah lebih lazim di kalangan syarikat-syarikat dalam industri-industri di mana kuasa-kuasa integrasi global yang kuat dan permintaan untuk responsif tempatan lemah. Syarikat mempunyai operasi pengurusan berpusat yang kuat dengan semua keputusan yang dibuat di ibu pejabat dan anak-anak syarikat mengambil pesanan dan mengikuti arahan pusat. Oleh itu, dalam industri seperti keperluan untuk responsif tempatan adalah minimum dan tumpuan dapat diberikan kepada keseragaman campuran pemasaran dan skala ekonomi. Industri seperti perlombongan, peralatan berat, pembinaan dan lain-lain adalah contoh dalam kategori ini.
b.      Strategi Multinational: lebih lazim dalam industri di mana kuasa-kuasa integrasi global yang lemah dan permintaan untuk responsif tempatan adalah kukuh. Syarikat di bawah sektor industri seperti ini cenderung mempunyai operasi serantau yang agak autonomi dan hampir tidak berpusat bagi meningkatkan kepekaan terhadap perbezaan kalangan negara-negara di mana pertubuhan-pertubuhan ini beroperasi. Contoh industri itu termasuk minuman, makanan, barang rumah dan lain-lain
c.       Strategi International: adalah lazim di kalangan industri di mana kedua-dua pasukan integrasi global dan tempatan responsif lemah. Dalam industri ini, syarikat mempunyai operasi serantau yang agak autonomi (Dan dengan itu tidak berpusat). Pengantarabangsaan syarikat-syarikat itu berjaya bergantung kepada pemindahan pengetahuan dan kepakaran di kalangan anak-anak syarikat di luar negara bagi meningkatkan kepekaan mereka kepada perbezaan antara negara-negara di mana pertubuhan-pertubuhan ini beroperasi. Industri-industri berikut strategi ini termasuk, tekstil, kertas, percetakan dan penerbitan.

d.      Strategi Transnational: adalah lazim di kalangan industri di mana kedua-dua pasukan integrasi global dan tempatan responsif kuat. Bagi syarikat-syarikat dalam industri yang dinamik dan global seperti itu, ia adalah sukar untuk berjaya dengan keupayaan strategik yang agak uni-dimensi yang menekankan kecekapan sahaja, responsif, atau pembelajaran Sebaliknya, strategi yang berjaya mesti mencapai ketiga-tiga matlamat pada masa yang sama. Oleh itu, syarikat-syarikat itu menggunakan gabungan piawaian dan penyetempatan dengan terbaik peluang global leverage. Mereka memanfaatkan maklumat global dan keupayaan organisasi dan menyimpannya secara berpusat untuk penempatan global. Oleh itu, peranan pemusatan bukan untuk mengawal atau memberi arahan kepada anak-anak tetapi untuk memperkemaskan proses organisasi untuk Berfikir secara global dan bertindak setempat. Contoh industri seperti farmaseutikal, kereta, komputer dan lain-lain.

No comments:

Post a Comment