Friday, 2 December 2016

E-Dagang Di Malaysia

Penggunaan Internet di Malaysia bermula pada tahun 1990 apabila MIMOS Berhad melancarkan perkhidmatan JARING sebagai Penyedia Servis Internet (ISP) pertama, diikuti pelancaran ISP kedua oleh Telekom Malaysia (TM) pada tahun 1996 (Ainin & Noor Ismawati, 2003). Keupayaan Internet membolehkan urusniaga dapat dilaksanakan melalui atas talian yang dikenali Elektronik Dagang atau  E-Dagang.
Bilangan pengguna Internet di Malaysia dijangka meningkat kepada 25 juta orang menjelang 2015 berbanding 18 juta orang pada 2012, demikian menurut Laporan Ekonomi 2013/3014 yang dikeluarkan Kementerian Kewangan di sini hari ini.
Menurut laporan itu kadar penembusan jalur lebar isi rumah pula meningkat kepada 66.8 peratus pada akhir Jun 2013 manakala dengan kadar penembusan telefon mudah alih melebihi 100 peratus, kini terdapat 42.6 juta langganan.
Statistik juga menunjukkan lebih banyak pengguna Internet di Malaysia adalah pembeli berbanding penjual dengan saiz pasaran urus niaga dalam talian di Malaysia dijangka mencecah RM5 bilion menjelang 2014 berbanding RM1.8 bilion pada 2010.
Malaysia adalah antara tiga negara teras di Asia bagi purata perbelanjaan dalam talian pada tempoh 12 bulan lalu dan ini dipacu oleh perkhidmatan pelancongan, khususnya tiket penerbangan dan tempahan hotel, telah menerajui pembelian produk dan perkhidmatan dalam talian (Berita Harian, 2013).
Perdagangan elektronik (E-dagang) dijangka terus mencatatkan pertumbuhan memberangsangkan walau berhadapan ketidaktentuan ekonomi dengan unjuran bakal melebihi RM1.9 bilion di Malaysia menjelang 2016, menurut kaji selidik Euromoney.
Pada 2011, transaksi aktiviti membeli-belah dalam talian berjumlah RM842 juta. Laporan global yang dikeluarkan JP Morgan pada 2011 menunjukkan perolehan e-dagang di seluruh dunia dijangka mencecah AS$963 juta (RM3.08 bilion) pada tahun ini (Utusan Online, 2012).
Aspek Perundangan Penjelasan mengenai perlindungan undang-undang ke atas pengguna yang menjalankan transaksi e-dagang perlu dibuat berdasarkan beberapa jenis undang-undang atau statut. Ini kerana tiadanya perundangan yang khusus melindungi pengguna dalam akiviti e-dagang berkuatkuasakana di Malaysia (Munir, 1999). Kita harus melihat beberapa statut dan bertanya sama ada keseluruhan statut tersebut atau beberapa peruntukan di dalam akta berkenaan terpakai kepada e-dagang atau tidak. Dengan kata lain, rujukan dibuat kepada perundangan umum ynag berkuatkuasa kini dan melihat sama ada ia terpakai kepada transaksi moden seperti e-dagang atau sebaliknya (Ding, 1999). Di antara Akta-akta yang paling relevan dan boleh dirujuk dalam konteks ini ialah: Akta Jualan Barang 1957; Akta Perihal Dagangan 1972; Akta Jualan Langsung 1993;
Di samping itu, terdapat juga Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan Kanun Amalan bertajuk “General Consumer Code of Practice for the Communications and Multimedia Industry Malaysia” (didaftarkan pada 17 Oktober 2003) dan “Guidelines for Complaints Handling” (dikeluarkan pada Julai 2003). Walau bagaimanapun, adalah dihujahkan yang Akta tersebut serta kedua-dua Kanun Amalan dan Garis Panduan ini tidak terpakai kepada pengguna yang membeli barangan melalui Internet atau yang menjalankan aktiviti e-perbankan. Sebaliknya ia adalah untuk melindungi pengguna yang berurusan dalam aktiviti telekomunikasi dan multimedia. Selain itu, Akta Perlindungan Pengguna 1999 (Akta 599) yang begitu penting dalam melindungi pengguna di Malaysia, malangnya, tidak terpakai kepada aktiviti e-dagang. Seksyen 2 memperuntukkan: Akta ini tidak terpakai bagi mana-mana perdagangan yang dilaksanakan dengan cara elektronik melainkan jika ditetapkan sebaliknya oleh Menteri. Alasannya mungkin disebabkan kerana aktiviti e-dagang masih baru di Malaysia dan juga kesukaran bagi tribunal tuntutan pengguna bagi menangani masalah yang berbangkit dari aktiviti e-dagang terutamanya dalam soal pembuktian kes. Ketiadaan Akta Transaksi Dagangan Elektronik yang boleh mengandaikan kewujudan kontrak e-dagang mungkin menyebabkan isu pembuktian kontrak e-dagang akan berbangkit jika kes seumpama itu dibawa ke hadapan tribunal tuntutan pengguna dan boleh menyukarkan tribunal menangani persoalan perundangan tersebut.
Akta Jualan Barang 1957 Akta 1957 ini adalah statut umum berhubung kontrak pembelian barangan di Malaysia (Ayub, 2001). Pengguna yang tidak berpuas hati dengan barangan yang dibeli boleh mengambil tindakan di bawah Akta ini. Tindakan boleh diambil sama ada kepada tribunal tuntutan pengguna atau ke mahkamah. Ketika akta ini digubal, fenomena pembelian barangan melalui Internet masih belum wujud lagi. Justeru, Akta ini adalah untuk melindungi pengguna yang menjalankan aktiviti pembelian barangan secara konvensional. Persoalan yang berbangkit di sini ialah: apakah ia juga boleh dipakai kepada aktiviti e-dagang? Prinisp undang-undang yang diterima pakai ialah selagi akta tidak secara nyata melarang ia diguna-pakai kepada sesuatu aktiviti, maka ia boleh digunakan. Berdasarkan hujah ini, maka sudah pastilah yang aktiviti e-dagang juga mendapat perlindungan daripada Akta ini. Justeru, pengguna yang tidak berpuas hati dengan barangan yang dibeli melalui Internet, boleh mengambil tindakan di bawah Akta tersebut.
Akta 1957 ini hanya melindungi “barangan” sebagaimana yang didefinisikan oleh Akta ini (Ayub, 2001). Persoalannya: apakah semua barangan yang dibeli melalui Internet tergolong dalam maksud definisi tersebut? Seksyen 2 Akta 1967 mendefinisikan ‘barangan’ seperti berikut: “barangan ertinya setiap jenis harta alih selain tuntutan boleh dakwa dan wang, dan stok dan syer, tanaman hidup, rumput dan benda yang terlekat kepada atau membentuk sebahagian tanah sebelum jualan atau di bawah kontrak jualan”. Dengan kata lain, tindakan undang-undang, rumah, tanah atau harta tak alih yang lain tidak termasuk dalam maksud barangan. Barangan dalam konteks Akta ini lebih merujuk kepada barangan boleh alih dan berbentuk fizikal, kecuali yang disebut secara nyata dalam definisi seksyen 2. Kebanyakan barangan yang dibeli melalui Internet adalah sama dengan yang dibeli secara konvensional. Justeru boleh dihujahkan bahawa Akta ini adalah terpakai kepada pengguna yang membeli barangan melalui Internet misalnya, tiket kapal terbang, buku, ubat, vitamin dan seumpamanya. Ini kerana barangan tersebut adalah boleh alih dan tidak dikecualikan oleh definisi seskyen 2.
Kebanyakan barangan yang dibeli melalui Internet adalah sama dengan yang dibeli secara konvensional. Justeru boleh dihujahkan bahawa Akta ini adalah terpakai kepada pengguna yang membeli barangan melalui Internet misalnya, tiket kapal terbang, buku, ubat, vitamin dan seumpamanya. Ini kerana barangan tersebut adalah boleh alih dan tidak dikecualikan oleh definisi seskyen 2. Namun begitu, terdapat juga barangan yang tidak wujud semasa Akta 1957 digubal misalnya perisian komputer atau muzik/lagu melalui Internet. Apakah pembelian ‘barangan’ tersebut, misalnya secara muat-turun (down-load) melalui Internet boleh dianggap sebagai ‘barangan’ dalam maksud seksyen 2 Akta 1957? Mahkamah di Malaysia belum lagi berpeluang memutuskan persoalan seumpama ini. Tetapi mahkamah di negara lain seperti England pernah memutuskan isu seperti ini dan ia memutuskan bahawa perisian tidak boleh dianggap sebagai suatu barangan kerana ia adalah maklumat sahaja. Walau bagaimana di Amerika Syarikat, mahkamah di negara tersebut memutuskan yang perisian bukan hanya suatu pengetahuan tetapi adalah pengetahuan yang dirakamkan ke dalam bentuk fizikal seperti pita, disket atau cakera padat, maka ia harus dilihat sebagai barangan. Begitu juga di Australia yang melihat sistem komputer secara menyeluruh termasuk cakera padat dan perisian adalah suatu jualan barangan dalam undang-undang di New South Wales.
Salah satu amalan yang lazim dan popular dalam mana-mana transaksi atau usaha perniagaan ialah pengiklanan (Ayub, 2001). Amalan ini wujud sama ada dalam perniagaan biasa atau secara elektronik. Dalam perdagangan elektronik, pengiklanan digunakan dengan meluas dalam Internet, sama ada untuk mempromosikan barangan atau perkhidmatan yang dijual/ditawarkan atau untuk menarik perhatian pengguna ke laman web tertentu. Isu yang besar ialah bagaimana menangani pengiklanan palsu atau yang mengelirukan pengguna. Ini biasa berlaku dalam transaksi e-dagang berbentuk B2C. Keadaan transaksi yang sangat pantas dalam Internet boleh menimbulkan kemungkinan pengiklanan yang mengelirukan atau palsu. Ini disebabkan adalah lebih mudah menukarkan butiran pengiklanan dalam Internet daripada perniagaan berbentuk tradisional. Akta yang berkaitan dengan pengiklanan dan perihal dagangan adalah Akta Perihal Dagangan 1972 dan ia sebenarnya terpakai kepada semua jenis pengiklanan dalam semua jenis perniagaan.
Persoalannya, apakah pengiklanan dalam talian (e-dagang) juga diliputi oleh Akta 1972 ini? Mukadimah Akta tersebut sangat luas dan ia meliputi semua jenis transaksi; tradisional dan elektronik. Oleh kerana Akta tersebut tidak secara khusus menghalang pemakaiannya kepada e-dagang maka bolehlah diandaikan bahawa Akta ini juga terpakai kepada transaksi dalam talian. Akta yang berkaitan dengan pengiklanan dan perihal dagangan adalah Akta Perihal Dagangan 1972 dan ia sebenarnya terpakai kepada semua jenis pengiklanan dalam semua jenis perniagaan. Persoalannya, apakah pengiklanan dalam talian (e-dagang) juga diliputi oleh Akta 1972 ini? Mukadimah Akta tersebut sangat luas dan ia meliputi semua jenis transaksi; tradisional dan elektronik. Oleh kerana Akta tersebut tidak secara khusus menghalang pemakaiannya kepada e-dagang maka bolehlah diandaikan bahawa Akta ini juga terpakai kepada transaksi dalam talian.
Tujuan utama Akta 1972 ialah untuk menghukum mereka yang melakukan deskripsi atau perihal palsu atau mengelirukan dalam transaksi perniagaan. Barangan yang dijual atau perkhidmatan yang ditawarkan mestilah selaras dengan deskripsi pada label atau brosur atau sebarang dokumen yang disertakan atau digunakan dalam promosi. Begitu juga dengan perihal atau deskripsi yang dibuat dalam iklan sesuatu barangan atau perkhidmatan mestilah tidak mengelirukan pengguna. Dalam hal ini, peraturan yang sama juga dikenakan pada transaski atau perniagaan secara elektronik. Definisi ‘pengiklanan’ diperuntukkan dalam seksyen 2 Akta 1972. Sungguhpun terma ‘Internet’ tidak terdapat dalam definisi tersebut, namun begitu perkataan “ …. melalui apaapa cara lain’ adalah cukup luas untuk meliputi transaksi e-dagang. Bentuk dan perilaku pengiklanan seperti tulisan, bunyi, gambar, filem dan seumpamanya adalah sinonim dengan Internet. Iklan dalam Internet lazimnya diletakkan dalam tapak web penjual atau tapak web pihak lain. Tujuannya masih sama iaitu untuk menarik perhatian pengguna kepada barangan atau perkhidmatan yang iklankan itu.
Akta 1972 ini adalah statut yang berciri jenayah. Akta tersebut memperuntukkan mekanisme penguatkuasaan oleh pihak berkuasa bagi memeriksa pihak yang melakukan kesalahan seperti deskprisi palsu pada barangan sama ada yang dibuat, dibekal atau dijual. Jika sabit kesalahan, ia membawa hukuman jenayah, sama ada penjara atau denda atau kedua-duanya sekali. Walau bagaimana pun, Akta ini tidak memperuntukkan remedi sivil atau kausa tindakan bagi tujuan membuat tuntutan sivil. Untuk memperoleh remedi sivil, dia perlu membuat tuntutan di bawah undang-undang yang lain.
Kesalahan bagi despkripsi palsu dalam iklan pada barangan juga diperuntukkan dalam Akta Jualan Langsung 1993 (Azizan, 2000). Iklan dalam Akta ini didefinisikan sebagai apa-apa bentuk iklan (sama ada lisan, bertulis atau bunyi) yang diterbitkan atau dipamerkan melalui notis, label kad, dokumen, filem sinimatografi, gambar, foto, televisyen atau melalui apa cara sekalipun. Adalah diperuntukkan dalam seksyen 20(1) Akta 1993 bahawa mana-mana penjual yang membekalkan barangan atau perkhidmatan melalui perkhidmatan pesanan mel dan pada masa yang sama mengiklankan barangan atau perkhidmatan tersebut, maka iklan itu hendaklah mengandungi butiran sebagaimana yang diperuntukkan dalam Akta tersebut.

Persoalan utama yang harus ditanya ialah apakah AJL 1993 terpakai kepada transaksi e-dagang. Apakah jualan langsung melalui Internet diliputi oleh AJL 1993? Persoalan ini sangat relevan kerana transaksi e-dagang amat meluas sekali sedangkan undang-undang yang melindungi pengguna yang berurusniaga di Internet tidak diperuntukkan secara khusus dan jelas di Malaysia. Justeru kita harus juga merujuk kepada AJL 1993. Persoalan sama ada Akta ini terpakai kepada e-dagang di Internet bergantung kepada maksud ‘jualan langsung’ di bawah Akta tersebut. Berdasarkan kepada definisi dan peruntukan AJL 1993, pada umumnya terdapat dua bentuk jualan langsung yang diliputi oleh Akta tersebut iaitu: pertama, jualan dari rumah ke rumah dan kedua, jualan melalui pesanan pos. Jelas bahawa kategori pertama tidak terpakai kepada urusniaga melalui Internet. Justeru kita harus melihat kepada kategori yang kedua iaitu jualan melalui pesanan pos. Apakah jualan melalui pesanan pos sama dengan jualan atau pesanan melalui Internet? Adalah jelas bahawa jualan jenis ini merujuk kepada sebarang pesanan yang di buat sama ada secara elektronik atau sebaliknya, dan barangan berkenaan dikirim melalui pos. AJL 1993 tidak memberi sebarang penjelasan mengenai ciri-ciri jualan kiriman pos. Namun begitu, urusniaga melalui Internet mempunyai kaitan dengan jualan jenis ini kerana jualan atau pembelian barangan melalui Internet adalah pesanan melalui elektronik lazimnya melalui laman web. Setelah barangan dipesan maka kiriman yang dibuat tetap dilakukan sama ada secara pos, atau penghantaran peribadi. Justeru, pesanan melalui pos seperti yang peruntukkan dalam AJL 1993 adalah relevan dengan urusniaga melalui Internet. Tidak dinafikan bahawa ketika Akta ini diperkenalkan dahulu, e-dagang belum lagi merupakan satu aktiviti yang berkembang seperti sekarang. Tetapi kini penggunaan Internet sangat meluas dan banyak aktiviti e-dagang dijalankan melalui Internet. Sungguhpun penggunaannya di Malaysia masih di tahap yang rendah, namun amalannya sudah merata dalam masyarakat, misalnya eperbankan, pembelian bahan bacaan, perisian komputer dan pembelian tiket kapal terbang. Secara ringkasnya, boleh dinyatakan bahawa AJL 1993 meliputi juga aktiviti e-dagang. Namun begitu, aktiviti e-dagang lebih kompleks daripada peruntukan AJL 1993. AJL 1993 digubal bagi meliputi urusniaga jualan langsung yang mudah sahaja sedangkan e-dagang agak kompleks

No comments:

Post a Comment